fredag 13 februari 2009

Mandlas val

Vi har just tittat på en film som heter Mandlas val. Var om ett gatubarn som hade tur att komma in på ett barnhem. Snacka om tur i oturen.
Filmen var mycket missvisande eftersom det är inte många som har det så bra.
De flesta snattar och tigger, men leder oftast till att de får stryk eller att de kastas fula ord till dem.
För att dämpa smärtan sniffar de lim. De säger att det gör dem varma och hungern försvinner.
Även fast det vet att de kan ge dem livslånga skador i hjärnan, men det är deras sätt att överleva och slippa lida. Jag skulle aldrig kunna bli gatubarn nu, när jag vet hur bra man kan ha det och alla behov jag har, men det jag skulle sakna mest skulle vara mina vänner och min familj. Om jag hade blivit gatubarn hade jag nog rotat i soptunnor och tiggt precis som alla andra. Jag hade varit glad om jag klarade av en endaste dag som gatubarn.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.