måndag 23 mars 2009

Mat för dagen

Det är onsdag förmiddag. De stora högarna med sopor är som vanligt fullt med folk både unga och gammla som kastar sig ner i sophögarna efter mat så att de kan klara sig för dagen.

Solen skiner på den blå himlen och gamarna flyger över soptippen. Jag känner en frän lukt i näsan och i ögonen så att det nästan gör ont. En flicka med röd klänning springer längst bort från soptippen och kommer emot mig med 20 hundar. Hon stannar till vid mig och alla hundar sätter sig ner. flickan med hundarna heter Margarita och hon bor en bit nedanför tippen och hon är på soptippen varje dag. Margarita är bara en av de barn som är på soptippen letar mat och annat som det kan använda.¨

Leva för dagen

Jag frågar Margarita hur det är att leta mat och saker på soptippen och hur det är att har 20 hundar.

- Jag vet inte. Ibland tjärna jag 200 lempira om dagen ibland 250. Alla här omkring samlar på olika saker vet du. Jag samlar på genomskinliga plastpåsar. Tanten i blått där borta samlar på solglasögon. Gubben med blå keps samlar på skosulor. Därförär alla sysselsatta med något. Det är bara med 20 hundar. Varje dag hänger de med mig hit och när vi är framme springer de åt olika håll och äter sig mätta, Sen går de hem igen och vaktar huset som ligger längre ner mot mot soptippen.
Några sekunder senare har Margarita försvunnit bort mot en hög med sopor och hundarna är utspridda. Jag funderar om jag ska ta och gå nu, Den fräna lukten från soptippen gör det svårt att andas

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.