söndag 5 april 2009

Dagboken

Det regnade på morgonen, alla låg och sov utom jag. George vår förman hade blivit arg på mig och slagit mig. Sedan lät han mig ligga där. Tillslut hade jag lyckats kravla mig till sängs. Plötsligt när jag låg där och hade ont så bestämde jag mig för att rymma. Jag smög in på hans kontor och tittade igenom hans lådor och fack. Jag hittade ett par skor och 100 kr. När jag satt på mig skorna så hörde jag ett ljud. Då bestämde jag mig för att sticka. När jag sprang kände jag alla stinkande lukter i stan, men plötsligt kände jag en god lukt, det luktade mat. Jag gick dit, jag var vrålhungrig. Det var ett korvstånd. Jag köpte mig en korv och satte mig på ett flak. Plötsligt började bilen köra. Jag slog i huvudet och svimmade. När jag vaknade låg jag i gräset i en väg kant. Mannen som körde måste ha fått syn på mig och slängt mig i vägkanten. Efter att jag gått längst med vägen ett tag såg jag en enorm soptipp. Jag gick och ställde mig bredvid en stor sophög där några letade.
- Hallå, du där kom hit och hjälp till, skrek en av pojkarna.
När jag gått upp på sophögen frågade jag vad jag skulle göra.
- Vad letar ni efter? frågade jag.
- Jag ska vissa dig, sa en av pojkarna.
Vi gick till ett litet skjul där det satt en flicka och två pojkar och sorterade.
- Här sitter vi och sorterar allt som vi kan sälja och använda.
- Vi samlar allt möjligt.
- Följ med här så går vi och hjälper de andra att leta.

Jag hjälpte till att leta i ett par månader tills en författare kom till soptippen.
Under tiden jag stått och letat en dag hade jag hittat en fin bok. Sen den dagen hade jag skrivit ner allt jag varit med om sen dagen jag rymde från George. Författaren hade kommit till soptippen för att hitta inspiration, sa han i alla fall.
En dag hade han tittat in i våra sovplatser och fått syn på min bok. Han hade tittat igenom den. Sen hade han frågat en av barnen på soptippen var jag var.
- Är det du som är Sigge?
Jag nickade sakta.
- Jag råkade titta igenom din dagbok verkar det som.
- Jag vill göra en bok om den.
- Ja och vad ska jag göra då?
- Jag vill att du och jag delar på intäkterna.
- Du och jag blir berömda och du kan få ett hem.
- Nå vad säger du?
- Hmm, okej då!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.